אירוע הפתיחה

שלבי התחרות

הגיע רגע האמת!

היום יוצאים כל משתתפי התחרות מחטיבות הביניים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת, בהצלחה!

אתם מתבקשים לצפות בהרצאת פתיחת אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים.

ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.

הרצאת אירוע הפתיחה בעברית

הרצאת אירוע פתיחה בערבית

שלב א'

שלב א'

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו ב-14.10.18.

המשימה הראשונה שלכם כקבוצה תהיה לענות על חידון אשר יבחן מספר יכולות:

  • היכרות עם מערכת השמש – האם אתם מכירים את שמות כוכבי הלכת, את מיקומם היחסי ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם?
  • איתור מידע מהאינטרנט בנושא גופים קטנים במערכת השמש והמחקר שלהם באמצעות גשושיות – מה אתם יודעים על הנושא? באיזו מהירות תוכלו לאתר מידע נוסף על פי דרישה?
  • יישום וחישוב – האם תוכלו לבצע חישובים הקשורים לשיטות מחקר?
  • החידון יופיע באתר רק בתאריכים כ"ו-כ"ז חשוון תשע"ט, 4-5.11.18. החל מהשעה 13:00 עליכם לשלוח את התשובות עד השעה 16:00. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל.
  • המענה על החידון מתבצע עם חומר פתוח ואפשר לחפש מידע באינטרנט. חיפוש התשובות והמענה על השאלות צריך להתבצע על ידי תלמידי הקבוצה בלבד ואסור למבוגרים או למי שאינו חבר בקבוצה לסייע.
  • על החידון עונים יחד כקבוצה. אפשר (ומומלץ) לפתוח את החידון על מספר מחשבים בו זמנית, ולחלק את התלמידים לקבוצות עבודה, כשכל קבוצה פותרת חלק אחר בחידון.
  • הגשת התשובות חייבת להתבצע כולה ממחשב אחד בלבד. מילוי של יותר משאלון אחד עלול להביא לפסילת ביה"ס. מדפסת המחוברת לאחד המחשבים תוכל להיות לכם לעזר.
  • לתשומת לבכם! כי יעמדו לרשותכם 3 שעות למילוי החידון ולהגשתו. באחריות כל קבוצה להיות מוכנה לענות על החידון במועד שנקבע. קבוצה אשר לא תשלים את החידון במסגרת הזמן הנתון, לא תוכל להמשיך בתחרות.

הסתיים שלב א' של האולימפיאדה

מבצעים את משימות ההכנה לשלב א' המתוארות במכתב ההנחיות.
אין צורך להגיש את המשימות. שימו לב! מספר הנושאים וכמות הידע רבים, אך כך גם מספר המשתתפים בקבוצה שלכם. מומלץ לחלק את הזמן ואת העבודה באופן יעיל בין כל חברי הקבוצה, כך תוכלו להגיע מוכנים לחידון השלב הראשון.

לתשומת לבכם: מכתב ההנחיות ומשימת ההכנה בערבית מופיעים קישורים למקורות בערבית.

משימה זו נועדה להכין אתכם לשלב א' של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה. המשימה כוללת קריאה מונחית במקורות מידע ומענה על שאלות.
אין צורך להגיש את התשובות שכתבתם, אך חשוב שהן תהיינה נגישות לכם בעת פתרון השאלות בחידון.
שלב א' מתבצע עם חומר פתוח, אבל הוא מוגבל בזמן, ולכן חשוב שהחומר הדרוש יהיה מרוכז בקובץ אחד.

1.
א) ערכו היכרות עם הערך "מערכת השמש" באסטרופדיה (קישור למטה). קראו על מבנה מערכת השמש וודאו שאתם יודעים למצוא מידע מפורט על כל אחד מכוכבי הלכת.
אסטרופדיה – מערכת השמש
ב) קראו בעיון על צדק ושבתאי בויקיפדיה, ולמדו על מאפייניהם של שני כוכבי הלכת, על ירחיהם ועל טבעותיהם.

2.
א) קראו בויקיפדיה על קרינה אלקטרומגנטית.
ב) קראו בויקיפדיה על הספקטרום האלקטרומגנטי, ועל מרכיביו: גלי רדיו, גלי מיקרו, קרינה תת-אדומה, אור נראה, קרינה על-סגולה, קרינת רנטגן וקרינת גמא.
ג) צפו שוב במצגת הפתיחה, וודאו שאתם מבינים את כל המושגים שהוזכרו בה בהקשר של הספקטרום האלקטרומגנטי.
ד)  השוו את גרף החלונות האטמוספריים (לפתיחת גרף החלונות האטמוספריים יש ללחוץ על הקישור: גרף חלונות אטמוספריים) לגרף של החלונות האטמוספריים שמופיע במצגת הפתיחה. רשמו לעצמכם מה דומה ומה שונה בין שני הגרפים.
ה) הפעילו את ההדמיה שמתארת את התפלגות הקרינה של גוף שחור:

ספקטרום של גוף שחור

(תוכלו לבחור בגרסה העברית תחת התפריט "TRANSLATIONS"), ומצאו מהו אורך הגל של           עוצמת פליטת הקרינה המקסימלית עבור:

  1. אור השמש
  2. אור נורה
  3. אור נר (תצטרכו למצוא את טמפרטורת הלהבה של נר בכוחות עצמכם)
  4. פני השטח של כדור הארץ
  5. פני השטח של טיטאן (תצטרכו להכניס את הטמפרטורה ישירות לתיבת הטקסט בהדמיה, במקום להשתמש בכפתור הגרירה)

היעזרו בכפתורי ה- ⊕ וה- ⊖כדי להתאים  את קנה המידה של הצירים לגודל הגרף המתקבל.

לאחר שסיימתם, בדקו את תשובותיכם בעזרת חוק ההסחה של וין:

חוק ההסחה של וין

3. שני הלוויינים בהם תתמקדו בשלב זה הם לווייני המחקר שנשלחו לחקור את צדק ושבתאי, שאחד מהם סיים את משימתו לפני פחות מחודש, והשני עדיין נמצא בעיצומה.
א) למדו להכיר את הגשושית ג'ונו, את מסלולה ואת המכשור המדעי שלה:
גשושית ג'ונו
עולם חדש ומופלא: החללית ג'ונו חושפת את צדק כפי שמעולם לא הכרנו

ב) למדו להכיר את הגשושית קאסיני, את מהלך המשימה שלה, ואת תגליותיה המרכזיות:
רגע לפני הסוף: תמונות אחרונות מקאסיני
טבעות שבתאי נחשפות בפירוט חסר תקדים
מסע הפרידה של קאסיני

חצי הגמר

חצי הגמר

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ד' של אולימפיאדת רמון לחלל, שהוא שלב חצי הגמר!

בשלב חצי הגמר של התחרות, עליכם לבנות דגם של אחד הגופים הקטנים במערכת השמש או של כוכב לכת ננסי, ודגם נוסף של משימת חלל אפשרית הקשורה אליו.

לצורך התהליך עומדים לרשותכם כחמישה שבועות. במהלך פרק זמן זה יהיה עליכם לחקור את הידוע לנו על היעד שבחרתם, לתכנן את המשימה ואת המערכת הטכנולוגית המתאימה, לבנות את הדגמים ולתעד את כל התהליך. בשלב זה אינכם שולחים אלינו את הדגמים עצמם, אלא רק תיעוד שלהם. הדרישות מתהליך הבנייה והתיעוד, וכן הקריטריונים לשיפוט, מופיעים בהמשך המסמך.

עשר הקבוצות אשר יזכו במירב הנקודות בשלב זה יעלו לשלב הגמר. קבוצות אלו יביאו אִיתן את הדגמים לאירוע הגמר, ותינתן להן ההזדמנות להציג אותם בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות.

יש להימנע מתכנון ו/או מבנייה של הדגמים או חלקים מהם על-ידי גורמים מקצועיים, בין אם בשכר ובין אם בהתנדבות כתוצאה מהיכרות אישית או קרבה משפחתית. עם זאת, קבלת ייעוץ ועזרה מגורמים כאלה, כחלק מתהליך הלמידה, הִינה מבורכת. המורים המלווים יכולים כמובן לעזור בכל נושא הדורש התערבות מבוגר בתהליך הבנייה מטעמי בטיחות.

אירוע הגמר

גמר

גמר

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום התוצאות של שלב חצי הגמר.

לאחר עבודת שיפוט קשה ומורכבת, נדרש חבר השופטים להחליט אילו מבין כלל הדגמים המרשימים שנשלחו אלינו יזכה את קבוצתו בהעפלה לאירוע הגמר של האולימפיאדה.

אירוע הגמר יתקיים ביום שלישי, 14.5.19 ט' אייר, תשע"ט, בין השעות 9:30-16:00 במרכז הישראלי למצוינות בחינוך, רחוב חיים ע. קוליץ 1 שכונת מלחה ירושלים.

האירוע יכלול פעילות בתחנות, שבהן יבצעו התלמידים משימות שונות עליהן יקבלו ניקוד.

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים, תשע"ט

שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים התקיים בתאריך 14.5.19, ט' באייר תשע"ט בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. 226 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המציגים משימת חלל הקשורה לגופים הקטנים במערכת השמש. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל, הפגינו בקיאות במפת שמי הלילה בקבוצות הכוכבים ובעצמים השונים המסתתרים בשמיים, ביצעו ניסוי חקר הקשור להחזרי אור מעצמים וקביעת זמן המחזור שלהם לפיהם, פיענחו חידות הקשורות להרכב הכימי של גופים קטנים במערכת השמש והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות.

במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.

אולפנת בני עקיבא, "חן במדבר" באר שבע זכתה במקום הראשון, בית הספר הרב תחומי עמל אחווה טייבה , זכה במקום השני, בית הספר כפר הנוער כנות זכה במקום השלישי. תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר כדורי גליל תחתון ולביה"ס אמי"ת כרמיאל.

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ארוע הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים תשע"ט

Start typing and press Enter to search