אירוע הפתיחה

שלבי התחרות

מצגת ארוע הפתיחה תפורסם בתאריך כ"ד באלול תשע"ט 24.9.19 עד השעה 15:00

הגיע רגע האמת!

היום יוצאים כל משתתפי התחרות מבתי הספר היסודיים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת, בהצלחה!

אתם מתבקשים לצפות בהרצאת פתיחת התחרות לחקר החלל והאסטרונומיה ה-6 לבתי-ספר יסודיים.

ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.

הרצאת אירוע פתיחה בעברית

הרצאת אירוע פתיחה בערבית

אנו בוטחים בכם בהובלת התהליך עם התלמידים ומאחלים לכולם בהצלחה

שלב א'

שלב א'

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו לאחר ארוע הפתיחה של התחרות

המשימה הראשונה שלכם בקבוצה תהיה לענות על חידון אשר יבחן ייבחן מספר יכולות:

  • היכרות עם מערכת השמש – האם אתם מכירים את שמות כוכבי הלכת, את מיקומם היחסי ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם?
  • דליית מידע מהאינטרנט בנושא גשושיות ומשימות בחלל – מה אתם יודעים על חקר כוכבי הלכת? באיזו מהירות תוכלו לאתר מידע נוסף על פי דרישה?
  • בילוש וזיהוי – האם תוכלו לבחון רמזים ומידע חלקי ולהשלים באמצעותם את התמונה המלאה?

החידון יופיע באתר רק בתאריכים ה'-ו' חשוון תש"ף, 3-4/11/19 . החל מהשעה 13:00. עליכם לשלוח את התשובות עד השעה 16:00. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל בסמוך למועד החידון.

להורדת מכתב היערכות ומשימות הכנה לשלב א' בעברית

להורדת מכתב היערכות ומשימות הכנה לשלב א' בערבית

מבצעים את משימות ההכנה לשלב א' המתוארות במכתב ההכנה.
אין צורך להגיש את המשימות. שימו לב! מספר הנושאים וכמות הידע רבים, אך כך גם מספר המשתתפים בקבוצה שלכם. מומלץ לחלק את הזמן ואת העבודה באופן יעיל בין כל חברי הקבוצה, כך תוכלו להגיע מוכנים לחידון השלב הראשון.

  • החידון יופיע באתר רק בתאריכים ה'-ו' חשוון תש"פ, 3-4/11/19. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל.
  • המענה על החידון מתבצע עם חומר פתוח ואפשר לחפש מידע באינטרנט. חיפוש התשובות והמענה על השאלות צריך להתבצע על ידי תלמידי הקבוצה בלבד ואסור למבוגרים או למי שאינו חבר בקבוצה לסייע.
  • על החידון עונים יחד כקבוצה. אפשר (ומומלץ) לפתוח את החידון על מספר מחשבים בו זמנית, ולחלק את התלמידים לקבוצות עבודה, כשכל קבוצה פותרת חלק אחר בחידון.
  • הגשת התשובות חייבת להתבצע כולה ממחשב אחד בלבד. מילוי של יותר משאלון אחד עלול להביא לפסילת ביה"ס. מדפסת המחוברת לאחד המחשבים תוכל להיות לכם לעזר.
  • לתשומת לבכם: יעמדו לרשותכם 3 שעות למילוי החידון ולהגשתו. באחריות כל קבוצה להיות מוכנה לענות על החידון במועד שנקבע. קבוצה אשר לא תשלים את החידון במסגרת הזמן הנתון, לא תוכל להמשיך בתחרות.

הסתיים שלב א' של התחרות

השאלונים ייפתחו למענה בשעה שצוינה במכתב ההזמנה. הכניסה לשאלון תתאפשר באמצעות סיסמה שקיבלה כל קבוצה ובתאריך אליו שובצה.

לכניסה לשאלון שלב א' בעברית

לכניסה לשאלון שלב א' בערבית

משימת ההכנה מפורטת במכתב ההנחיות לקראת שלב א' בעברית ובערבית.

שלב ב'

שלב ב'

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב א'

תלמידים ומורים יקרים,

בשלב זה עליכם לתכנן ולקיים פעילות בקהילה, אשר מטרתה היא ליצור חיבור לנושא החלל, ובמיוחד לנושא העומד במרכז התחרות השנה: מערכות טכנולוגיות בחקר מערכת השמש.

כוכבי הלכת רחוקים מאוד, וכמות המידע שאפשר לאסוף עליהם באמצעות טלסקופים מכדור הארץ מוגבלת. בחמישים השנים האחרונות משתמשים בני האדם בגשושיות כדי לחקור את מערכת השמש. השימוש בגשושיות מאפשר לנו לשלוח מצלמות ומכשירי מדידה שיגיעו קרוב לכוכבי הלכת, ובחלק מהמקרים אפילו ינחתו על פניהם. אולם כדי להגיע לכוכבי הלכת, על הגשושיות להניע את עצמן בחלל. בניגוד למכוניות, לספינות ואפילו למטוסים, שנעזרים בכביש, בים ובאוויר שסביבם כדי להתקדם, לגשושית אין על מי לסמוך אלא על עצמה. כיצד יכולות הגשושיות להתקדם בחלל הריק? על כך תמצאו תשובה בפעילות זו!

כחלק מתחרות חקר החלל והאסטרונומיה, ננסה להמחיש לקהילה את עקרונות ההנעה הרקטית.

בשלב ב' של התחרות, עליכם לקיים תחרות בין כלי רכב המונעים באמצעות הנעה רקטית. יהיה עליכם ליצור עניין בנושא בקרב הקהילה בה תבחרו לפעול (כיתה, שכבה, בית ספר, הורים, שכונה או כל קהילה שתבחרו), להסביר את עקרונות ההנעה הרקטית, להכין תחנות הפעלה ולהנחות את המשתתפים בפעילות.

להורדת הנחיות לשלב ב' בעברית

להורדת מסמך תיעוד שלב ב' בעברית

להורדת הנחיות לשלב ב' בערבית

להורדת מסמך תיעוד שלב ב' בערבית

אירוע הגמר

גמר

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר יסודיים, תשע"ט

272 בתי-ספר וכ-5,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים את פני השטח של עצמים במערכת השמש.
שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן: התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל, הפגינו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים, ביצעו ניסוי חקר הקשור לתצפיות מדעיות עדכניות, פיענחו הרכב של חומרים באמצעות מידע ספקטרוסקופי. והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות
במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.
בית הספר דוד ילין, חיפה זכה במקום הראשון
בית הספר אילן רמון באר יעקב, הגיע למקום השני
ציון לשבח על בניית דגם מרשים מבחינה מדעית ועיצובית הוענק לבית הספר פרחי המדע, רחובות
תעודות ציון לשבח הוענקו לבית הספר נילי, זיכרון יעקב ולבית הספר דליות, יוקנעם

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ארוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה ה-5 תשע"ט

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום התוצאות של שלב חצי הגמר.

  • להורדת מכתב הנחיות והוראות הכנה לקראת שלב א' של התחרות בערבית

להורדת מכתב ההנחיות והוראות ההכנה לקראת שלב א' בעברית

Start typing and press Enter to search